Eğitimde "Kooperatif" modeli

Çağdaş Eğitim Kooperatifi tarafından düzenlenen "21 Aralık Dünya Kooperatifçiler Günü" etkinlikleri kapsamında "Eğitim Kooperatifçiliği" masaya yatırıldı.

          3 Mart Azizoğlu Eğitim Kurumları Konferans Salonu'nda düzenlenen konferansa konuşmacı olarak Prof. Dr. Ayhan Çıkın, Eğitimci Mustafa Gazalcı ve OR-KOOP Eğitim ve Araştırma ve Projeler Koordinatörü Ünal Örnek katıldı.

         ÇEK Yönetim Kurulu Başkanı Ali Arabacı, ülkemizin içinde bulunduğu olumsuz koşullarda, belki, geleceğe dair bir ümit ışığı yakalama ümidiyle  "Eğitim Kooperatifçiliği" panelini düzenlediklerini bildirdi. 

         Türkiye'de "Eğitim Kooperatifçiliği"ne ilk ve tek başarılı örnek olarak Çağdaş Eğitim Kooperatifi'ni gösteren Arabacı, imece geleneğinin bir ürünü olan ÇEK'in, sorumluluk bilinciyle hareket eden değişik siyasi görüşteki kişi ve kurumların bir araya gelerek oluşturduğu bir örgütlenme modeli olduğunu anlattı.

          Arabacı,  ÇEK yönetimindeki kişilerin kooperatifi yönetirken kamu ve toplum çıkarlarını gözetmek zorunda olduğunun altını çizdi. ÇEK'in sadece eğitim-öğretim kurumları işletmediğine değinen Arabacı, ülke, toplum çıkarları, temel hak ve özgürlükler doğrultusunda da görüşlerini kamuoyu ile paylaşmaktan geri kalmadığını vurguladı. 

           Devletten hiçbir destek almayan ÇEK'in, kendine özgü yapısıyla, kamusal amaçlı, Atatürk ilkelerine ve Öğrenim Birliği Yasasına bağlı, ulusal, laik, akla ve bilime dayalı eğitimi esas aldığını kaydeden Arabacı, "ÇEK,  özveriyle, inançla görev yapanların, daha da ötesi halkın ortak varlığıdır" dedi.

            "4+4+4 TAM BİR GARABETTİR"

           Eğitimci Mustafa Gazalcı, 4+4+4'ün Türk eğitim sistemine getirdiği olumsuzluklar üzerinde durdu. 

           4+4+4'ü, "temelsiz bir binaya benzeten Gazalcı, sistem nedeniyle çocukların anaokuluna uğramadan ilkokula alınmaya başlandığını, anaokulu eğitiminin de eğitimin dışına atıldığını savundu. 

          Gazalcı, Milli Eğitim Bakanlığı'nın nereden bakılırsa bakılsın yanlış bir uygulamada bir nebze de olsa dönmeye çalıştığını, bu konudaki olumsuzlukların ileride çok daha net görüleceğini bildirdi.

           Çocukların eğitiminin temelinin atıldığı yerlerin eğitimin dışında bırakılmasının kabul edilemez olduğuna dikkati çeken Gazalcı, "2011 yılında Türkiye'nin üzerine 4+4+4 gibi bir deli gömleği giydirildi. Bu, tam bir garabettir" diye konuştu.

           "ÇEK'İ DÜNYA TANIYOR"

           Ünal Örnek, dünyadaki okul ve eğitim kooperatiflerini anlattı. 

           Okul ve eğitim kooperatiflerinin, topluma hizmet eden sosyal amacı daha ağır basan, devletin sosyal politikalarına en fazla katkıyı sağlayan hizmet araçları olduğunu ifade eden Örnek, sosyal amaçlı bir hareket olması nedeniyle bazı ülkelerde maddi ve yasal kolaylıklar sağlandığını söyledi.

         Örnek, Amerika, Kanada ve Japonya'daki eğitim kooperatiflerinin yaptığı çalışmalar hakkında bilgi verdi. Örnek, inanılmaz başarılı işlere imza atan Türkiye'nin tek eğitim kooperatifi olan Çağdaş Eğitim Kooperatifi'nin dünyada çok iyi tanındığına işaret etti. 

         Prof. Dr. Ayhan Çıkın da, özellikle tarım kooperatifleri üzerine yaptığı çalışmaları paylaştı. Çağdaş Eğitim Kooperatifi'nin çalışmalarından oldukça etkilendiğini kaydeden Prof. Dr. Çıkın, Bursa'daki oluşumun yurt geneline yaygınlaşması ve diğer kentlere esin kaynağı olması dileğinde bulundu.

Fotoğraflar