ÇEK YÖNETİM KURULU BAŞKANI ALİ ARABACI NIN ÇEK YEMEĞİ VE ÖDÜL TÖRENİNDEKİ KONUŞMA METİNLERİ
Değerli bakanlarımız, Belediye Başkanlarımız Sivil Toplum Örgütü Başkanlarımız ve Sevgili konuklarımız, Hepinizi Şahsim ve yönetim kurulu adına saygıyla, sevgiyle selamlıyorum. Hoş geldiniz.
3 Mart 1924 tarihinin bizler için özel anlamı var.
Bu tarih laik eğitimin başladığı tarihtir.
Bu tarih uluslaşma sürecinin, modernleşmenin hız kazandığı tarihtir.
Bu tarih akla ve bilime dayal? kalk?nman?n, demokrasinin, demokratik geli?melerin ba?lad??? filizlendi?i tarihtir.
Atatürk devrimlerinin temellerinin at?ld??? tarihtir bu tarih.
Önce h?zlanan, sonra yava?layan, sonra duran ve geriye giden bir devrim süreci?
2013 Türkiye?sine geldi?imizde, hukuk, adalet, özgürlük, bas?n özgürlü?ü, kültür, sanat, bilim, e?itim, sosyal haklar, f?rsat e?itli?i gibi temel konularda gerileyen bir ülkedir Türkiye?
Ö?renim Birli?i Yasa metni yerinde duruyor ama, yasa fiilen yürürlükten kald?r?lm?? haldedir. Buna bile tahammül edemeyenler, yasan?n bütünüyle ilgas? pe?indedirler.
Bu geriye gidi?ten de en çok etkilenecek kesim, k?z çocuklar?m?z, gelece?in anneleridir.
Bu nedenledir ki, Ça?da? E?itim kooperatifi, k?z çocuklar?n?n e?itimine büyük önem vermektedir.
Atatürk 21 Mart 1923 günü Konya?da, kad?nlar ile yapt??? bir konu?mada ?öyle diyordu:
?Zaman ilerledikçe, bilim geli?tikçe, uygarl?k dev ad?mlarla yürüdükçe, hayat?n, ça??n gereklerine göre çocuk yeti?tirmenin güçlüklerini biliyoruz. Analar?n bu günkü çocuklar?na verece?i terbiye eski devirlerdeki gibi basit de?ildir. Bu günün analar? için, gerekli yeteneklerle donanm?? çocuk yeti?tirmek, çocuklar?n? bu günkü hayat için yeterli bir ki?i haline getirmek, pek çok yüksek vasfa sahip olmay? gerektirir. O nedenle kad?nlar?m?z, erkeklerden daha çok ayd?n, daha çok ça?da?, daha fazla bilgili olmaya mecburdurlar. E?er gerçekten milletin anas? olmak istiyorlarsa böyle olmal?d?rlar?.
Tam da budur yapmak istedi?imiz ve yapt???m?z; ülkesini seven, soran, sorgulayan, cumhuriyet de?erlerine sahip ç?kan ve koruyan, akl? ve bilimi tek yol gösterici kabul eden, sorumluluk duygusu geli?mi?, üreten, eme?i en üstün de?er sayan özgür dü?ünceli nesiller yeti?tirmek?
Biliyoruz ki, erkeklerimizi de yeti?tiren kad?nlar?m?zd?r.
Biliyoruz ki, do?ru dürüst bir demokrasimiz olacaksa, do?ru seçim yapabileceksek, adam gibi yönetileceksek ve bunlar? istiyorsak, ancak böyle bir e?itim anlay??? bizi ayd?nl??a götürecektir.
Evet;de?erli konuklar?m?z;
Bizim k?r çiçekleri dedi?imiz k?zlar?m?z, Mustafa DÖRTÇEL?K taraf?ndan Valili?e ba???lanm??, konaktan bozma bir yurtta kal?yorlar. Valilik buray? bize 2001 y?l?nda 10 y?ll???na tahsis etti. Süre dolunca da ç?k?n dedi. ?imdi, orada bar?nan, e?itim gören 52 k?z?m?z soka?a at?lmakla kar?? kar??yad?r
Oysa, orada, yüzlerce k?z?m?z? % 100 burslu olarak bar?nd?rd?k. Hayata haz?rlad?k, üniversiteye haz?rlad?k. Her biri, kendisine, ailesine, çevresine ve ülkesine kar?? sorumlu, özgüveni yüksek bireyler olarak yeti?tirildiler.
Orada, yerimize neyin ya da kimlerin ikame edilece?ini sizlerin taktirine b?rak?yorum.
?imdi ne yapaca??z.?
Çaresiz olamazd?k. Biliyorduk ki arkam?zda bu ülkeye, Atatürk?e ve devrimlerine inanm?? milyonlar var?
Yeni, modern bir yurt yap?m? için giri?imlerde bulunduk. ?tiraf edeyim ki bizi gururland?ran, bize umut veren yakla??mlarla kar??la?t?k?
Ümit ediyorum ki, 2013-2014 döneminde k?zlar?m?z yeni yurtlar?na yerle?mi? olacaklar?
Ayd?nl??a giden yolun ak?ldan, bilimden, sevgiden, iyilikten ve vicdandan geçti?ine inan?yoruz.
Ça?da? E?itim Kooperatifi, Cumhuriyet Devrimleri do?rultusunda ?fikri hür, irfan? hür, vicdan? hür? nesiller yeti?tirmeye devam edecektir.
Ça?da? E?itim Kooperatifinin bu güne gelmesinde maddi ve manevi katk? veren önceki ba?kanlar?m?za, üyelerimize, tüm yurtseverlere ve hiçbir kar??l?k beklemeden, türküleriyle gecemize renk katacak olan CHP Mu?la milletvekili, de?erli sanatç? Sn.TOLGA ÇANDAR ve ekibine sonsuz te?ekkürlerimizi sunuyoruz.
?yi e?lence dileklerimle sayg?lar sunuyorum. 02.03.2013
AL? ARABACI
ÇEK YÖN.KURULU B?K.
ÇEK 7. E??T?M ÖDÜLÜ TÖREN? KONU?MA METN?
De?erli konuklar, sevgili üyelerimiz,
Hepinizi ?ahs?m ve yönetim kurulumuz ad?na sayg?yla ve sevgiyle selaml?yorum. Ho? geldiniz.
3 Mart 1924 tarihli ?Tevhidi Tedrisat Kanunu?, di?er devrim yasalar? ile birlikte Türk Ulusunun ?ulusla?ma?, ?ulus in?as?? sürecinin önemli bir dönüm noktas?d?r.
Laik temele dayal? bu yasa ile, ikili, üçlü e?itime son verilmi?, e?itimde bütünle?me sa?lanm??, akla ve bilime dayal? laik e?itime geçilmi?tir.
Kanunu? nun genel gerekçesi özetle ?öyledir:
?Bir devletin genel e?itim ve kültür politikas?nda, milletin duygu ve dü?ünce bak?m?ndan birli?ini sa?lamak için ö?retim birli?i, en do?ru, en bilimsel, en ça?da? ve her yerde yararlar? ve güzellikleri görülmü? bir ilkedir.(?)Bir millet bireyleri ancak bir e?itim görebilir. ?ki türlü e?itim bir ülkede iki türlü insan yeti?tirir. Bu ise duygu ve dü?ünce birli?i ile dayan??ma amaçlar?n? tamamen yok eder. ??.
Yasan?n amac?n?n, laik bir anlay??la yurtta?lar aras?nda ?duygu ve dü?ünce birli?i? ni yaratmak, dayan??ma içinde ulusal birli?i sa?lamak, ?ulus in?a? etmek oldu?u bellidir.
Türkiye Cumhuriyeti, ?slam dini esaslar? ve geleneklerine dayal? teokratik bir devletten, ulus egemenli?ine dayal? ça?da? bir ulus devleti yaratma projesidir. Bu proje içinde yer alan ça?da? hukuk, ça?da? e?itim, ça?da? bilim, ça?da? kültür ve ça?da? ya?ama dair Devrim Yasalar? 1961 Anayasas??n?n 153. maddesinde; 1982 Anayasas?n?n ise 174. maddesinde koruma alt?na al?nm??t?r.
Anayasan?n bu maddesi aynen ?öyle:
?Anayasan?n hiçbir hükmü, Türk toplumunu ça?da? uygarl?k seviyesinin üstüne ç?karma ve Türkiye Cumhuriyetinin laik niteli?ini koruma amac?n? güden, a?a??da gösterilen ink?lap kanunlar?n?n. Anayasan?n halkoyu ile kabul edildi?i tarihte yürürlükte bulunan hükümlerinin, Anayasaya ayk?r? oldu?u ?eklinde anla??lamaz ve yorumlanamaz?.
Görüldü?ü gibi Ö?renim Birli?i yasas? da dahil Atatürk Devrimleri olarak da adland?r?lan bu yasalar, Türkiye Cumhuriyetinin temelini olu?turan ö?elerdendir. Bunlar, laik devletin sa?l?kl? ve güçlü yap?s?n? kurmakla kalmam??lar, Dünya uluslar ailesinin e?it haklar?na sahip ?erefli bir üyesi olarak ulusun uygarl?k yönünde gelece?ini de güvenceye alm??, günümüzdeki uygar toplum ya?am?n? sa?lam??lard?r. Bu nedenledir ki, bu yasalara, di?er yasalardan farkl? olarak ?anayasal güc ve de?er? verilmi?tir.
Ne var ki, anayasal ve yasal düzenleme bu ?ekilde olmas?na kar??n, 40 l? y?llardan itibaren ba?layan ve e?itimde dinsel do?may? esas alan okulla?ma süreci 50?li y?llarda art?? göstermi? 80?li y?llarda t?rman??a geçmi? ve bugün doruk noktas?na ula?m??t?r.
Laik e?itim sisteminin alt üst edildi?i, Atatürkçü dü?üncenin e?itimden ar?nd?r?ld??? bir süreci ya??yoruz. Bu gün gelinen noktada hedef ?dindar hatta kindar bir gençlik? yeti?tirmektir. E?itim yine çok ba?l?, yine din a??rl?kl?d?r.
Yasay? ve Anayasay? de?i?tirmeyi göze alamayanlar, çareyi yasan?n içini bo?altmakta bulmu?lard?r. ?lginçtir, Anayasay? aç?kça ihlal eden, anayasal suç i?leyen siyasal iktidarlardan hiçbir zaman hesap da sorulmam??t?r. Toplum ise, milli e?itimin ça??n d???na sürüklenmesini seyretmi?tir sadece?
Cumhuriyetimiz bugün bir tehdit ve sald?r? alt?ndad?r. Emperyalizmin uygulay?c? ve i?birlikçileri, ülkenin kurucu de?erlerini sistematik biçimde toplumsal bellekten silerek ortadan kald?rmaya, ?ulusal bilinci? yok etmeye çal??maktad?rlar.
Bunlar o kadar ileri gitmi?lerdir ki bir BDP milletvekili, ulusla?may? sa?lad??? gerekçesi ile Ö?renim Birli?i Yasas??n?n ilgas? için Meclis Ba?kanl???n? teklif bile verebilmi?tir.
Yeniden yap?lmak istenilen Anayasa?da da ?Türkler?, ?Türk?, ?Türk milleti?,?Atatürk?, ?Atatürk ilkeleri? gibi kavramlara yer verilmeyece?i, ?devrim yasalar?? n? koruyan 174. maddenin kald?r?laca?? anla??lmaktad?r.
De?erli konuklar,
Genel kabul gören görü?e göre ça?da? insan, ça??na ve insanl??a kar?? kendisini sorumlu tutan ki?idir.
Bugün dünyada küresel ?s?nma ve iklim de?i?ikli?i kriz noktas?na ula?m??t?r; a??r? s?cakl?k, su bask?nlar?, a??r? so?uklar, hava kirlili?i, yang?nlar, böceklerin bula?t?rd??? hastal?klar h?zla artmaktad?r. ?nsanl?k daha çok yoksulla??rken bir yandan da kölele?tirilmektedir. Dünyada her alt? dakikada bir çocuk, önlenebilir açl?k ve hastal?ktan ölüyor. Dünya nüfusunun %40?? günde iki dolarla ya??yor.
Tüm bu ve benzer küresel sorunlar? dinsel do?malarla de?il, ancak ak?l ve bilimle çözebiliriz.
Ülkemizin temel sorunu 21.yy.?? do?ru analiz edebilmek ve orada ?en iyi? olarak yer alabilmektir. Aksi halde ça??n d???na dü?mek kaç?n?lmazd?r. Bilimde ilerlemenin önemini göremeyen toplumlar, bilim ve teknolojik üstünlü?e sahip ülkelerin kölesi olmaya mahkumdurlar.
Bizim daha çok bilime, daha çok teknolojik geli?meye ihtiyac?m?z var. Bu da sadece laik e?itimle sa?lanabilir. Akla ve bilime dayanmadan, salt dini e?itimle hiçbir uygarl?k yakalanamaz. Bunu anlamak için teknolojik üstünlü?e sahip ülkeler ile, bu teknolojileri üretemeyip, sat?n alan islam ülkeleri e?itim sistemlerini kar??la?t?rmak yeterlidir.
?slam ülkeleri, art?k dinin vesayetinden kendilerini kurtarmak zorundad?rlar. Ekonomik ve siyasal ba??ms?zl?k ba?ka türlü sa?lanamaz. Bilimsiz bir gelece?in açl?k oldu?unu bilmemiz gerekiyor.
Türkiye?nin AR-GE?ye ay?rd??? para milli gelirinin sadece %0.86?s?d?r. ?slam ülkeleri örgütüne ba?l? 57 ülkenin ARGE ortalamas? ise %0.81 dir. Oranlar birbirine çok yak?nd?r ve dünya ortalamas?n?n üçte biridir. Buna kar??l?k ABD?nin ARGE harcamas? milli gelirinin %2.9?u iken, ?srail?in %4.4 dür. ?slam ülkeleri bu güne kadar sadece 2 Nobel ödüllü bilim adam? ç?kartabilmi? iken, Yahudi toplumu 79 Nobel ödüllü bilim adam? ç?kartabilmi?tir.
Nobel ödüllü Pakistanl? Fizikçi Muhammet ABDÜSSELAM??n konuya ili?kin de?erlendirmesi ?öyle:
?Bu gezegen üzerinde, gelmi? geçmi? uygarl?klar aras?nda, bilimin, ?slam ülkelerinde en zay?f oldu?u konusunda, günümüzde herhangi bir tereddüt yoktur. ?çinde bulundu?umuz ça?da, bir toplumun onurlu bir ?ekilde ayakta durmas?, do?rudan do?ruya onun bilim ve teknolojideki gücüne dayand???na göre, bu zay?fl???n tehlikeleri ne kadar vurgulansa azd?r?.
Bu sözler, bir saptamadan öte ?slam ülkelerine yönelik bir ç??l?kt?r, bir Rönesans talebidir.
De?erli arkada?lar,
Türkiye Cumhuriyeti, emperyalizme kar?? ba??ms?zl?k mücadelesi verilerek kurulmu?tur. Devrimleri ile ?eriat düzeni yerine laik düzen kurulurken, ümmetçili?e kar?? ulusçuluk, biat kültürüne kar?? vatanda?l?k, kad?n?n köleli?ine kar?? e?itlik, do?matik dü?ünceye kar?? ele?tirel ak?l ve akl?n yol göstericili?i esas al?nm??t?r.
Ça?da? E?itim Kooperatifi, Ö?renim Birli?i Yasas?na ve Atatürk Devrimlerine ba?l? olarak, yasalar elverdi?i ölçüde, laik e?itimi sürdürmekte kararl?d?r; Atatürk devrimlerini savunmakta, korumada ve ileriye götürmekte kararl?d?r.
Sözlerimi Atatürk?ün bir sözü ile bitirmek istiyorum:
?E?itimdir ki, bir ulusu ya özgür, ba??ms?z, onurlu yüksek bir topluluk biçiminde ya?at?r; ya da bir ulusu tutsakl?k ve yoksullu?a götürür. Çünkü, e?itimde h?zla yüksek bir düzeye ç?kacak bir ulusun ya?am sava??m?nda, maddi ve manevi bütün güçlerinin artaca?? kesindir?.
Laikli?in ?????nda demokratik ve ça?da? e?itim ülkemizin gelece?idir. Bizler, gelecek nesillere kar?? yükümlülüklerimizin bilincindeyiz. Ça? d??? politikalar, ülkemizdeki yenilikleri belki duraksat?r ama uzun vadede engelleyemez. Ulusalc?, Atatürkçü olmak ça?da?l???n temel ilkesidir. Ayd?nl?k varken karanl??? seçmek ise gelece?i görememektir.
Türk ulusu, 90 y?l önce oldu?u gibi emperyalist oyunlar? bozacak, cumhuriyete ve de?erlerine sahip ç?kacakt?r.
Laik, çağdaş, saygın, ba?? dik, özgür bir cumhuriyet özlemi ile hepinize sayg?lar sunuyorum. 03.03.2013
AL? ARABACI
Çağdaş Eğitim Kooperatifi Başkanı