ÇEK'te nöbet değişimi
Koronovirüs salgını nedeniyle ertelenmek zorunda kalınan Çağdaş Eğitim Kooperatifi'nin olağan genel kurulunda başkanlığa Prof. Dr. Müfit Parlak seçildi.
Çağdaş Eğitim Kooperatifi 3 Mart Eğitim Kurumları Konferans Salonunda gerçekleştirilen genel kurulun divan başkanlığını Dr. Çetin Tor, Aslıhan Taner ve Kenan Yiğit yaptı.
Genel kurula CHP Bursa milletvekilleri Erkan Aydın, Orhan Sarıbal, Nilüfer Belediye Başkanvekili Dilber Dereli, Bursa Barosu Yönetim Kurulu Üyesi Yener Poroy, Mimarlar Odası Yönetim Kurulu Üyesi Murat Emrah Saka, ÇEK'in önceki dönem başkanları Fevzi Topçuoğlu, Nejat Vardar, Mümin Ceyhan, Prof. Dr. Ulviye Özer ile ortaklar katıldı.
Buğra Küçükkayalar, genel kurulda yaptığı konuşmada, aydınlanma yuvası olan Çağdaş Eğitim Kooperatifi'nin bugünlere gelmesinde emeği geçen herkese teşekkür ederek, başkanlığı döneminde yapılan çalışmalar hakkında bilgiler verdi.
Küçükkayalar'ın verdiği bilgiye göre, beş buçuk yılda gelir 15,8'den 25 milyon liraya ulaştı. Aynı süreçte yaklaşık 9,3 milyon liralık yatırım ve yenileme harcaması yapıldı.
Mal varlığı 34 milyon lirayı aştı. Ayni ve nakdi bağış tutarı 8,9 milyon lira oldu. Başarı ve destek burs oranı yüzde 23'ten yüzde 34'e ulaştı. Çalışan sayısı 160'tan 247'ye, öğrenci sayısı bin 328'ten bin 726'ya çıktı.
Yapılanların kooperatifin önceki dönemlerinde görev alan ÇEK gönüllüleri ve çalışanları tarafından oluşturulan sağlam yapının üzerine inşa edildiğini ifade eden Küçükkayalar, "Ortaklarımız, destekçilerimiz, bağışçılarımız ve çalışanlarımızla birlikte çeyrek yüzyıla harika çalışmalar sığdırdık. Daha yapacak çok işimizin, kat edecek uzun yolumuzun olduğunu biliyor, gerçekçi hedeflerle projelerimizi oluşturuyor ve planlıyoruz" dedi.
Kurumsal iletişim konusunda önemli adımlar atılarak, "dijital dönüşüm ofisi"nin oluşturulmasına başlanmasıyla birlikte Çağdaş Bakış Dergisinin dijitale dönüştürüldüğünü, dijital arşivin oluşturulduğunu, ÇEK TV'nin kuruluşunun gerçekleştirildiğini anlatan Küçükkayalar, "ÇEK Dijital Müze", "ÇEK Akademi" ve "ÇEK Sanat Akademi"sinin oluşturulmasının hedeflendiğini bildirdi.
SALGIN SÜRECİNDE ÇEK
Küçükkayalar, yaşamları altüst eden salgın sürecinde de çalışmaların ara verilmeksizin sürdürüldüğünü, eğitim, sağlık ve ekonomik alanda alınan kararların hızlıca yaşama geçirildiğini vurguladı.
Bu süreçte, hibrit eğitim için altyapının geliştirildiğini, Kır Çiçeklerinin her birinin internet erişimli birer bilgisayarı olmasının sağlandığını, çalışanların özlük haklarının korunduğunu, işten çıkartma yapılmadığını, öğretmenlerin kısa çalışma ödeneğinden yararlandırılmadığını anlatan Küçükkayalar, velilerin taksit ödemelerinde erteleme yapıldığını, yemek, servis ve kurs ücretlerinin iade edildiğini kaydetti.
Küçükkayalar, dersliklerin tamamının yeniden elden geçirildiğini, sınıflarda öğrenci sayılarının düşürüldüğünü, yeni yemekhane katı oluşturulduğunu her şeyin hijyen ve sağlık koşullarına göre planlandığını vurguladı.
Bursa'nın kültür-sanat yaşamına katkı sunmak, etkinlikleri yerelden ulusala ve evrensele taşımak amacıyla ÇEK Kültür Sanat'ı (ÇEKSANAT) kurduklarını, 6 tiyatro oyuncusu istihdam edilmesiyle tiyatro oyunu sahnelenmeye başlandığını belirten Küçükkayalar, haftada bir günde felsefe - edebiyat söyleşilerinin yapıldığını söyledi.
Küçükkayalar, yükseköğretim kurumu açma yolunda önemli bir adım atarak Bursa Çağdaş Eğitim ve Kültür Vakfı'nın (ÇEKVAK) kurulduğunu müjdeledi.
EĞİTİMİN SORUNLARI
Salgın sürecinde daha da kronikleşen eğitim sorunlarına değinen Küçükkayalar,
Harvard Üniversitesi Küresel Eğitim İnovasyon Girişimi Merkezi ile Ekonomik İş Birliği ve Kalkınma Örgütü'nün (OECD), "Ülkelerin çevirim içi eğitim platformlarının yeterliliği, ders çalışmak için sessiz bir ortam, bilgisayar, internet bağlantısına erişim, internet hızı, okullarda dijital araç yeterliliği" konulu "COVID-19" araştırma raporundan bilgiler verdi.
Rapora göre, salgın sürecinde hükümetlerin aldığı en önemli kararlar; akademik öğrenmenin sağlanması, bireysel çalışma açısından eksiği olan öğrencilerin desteklenmesi, öğrencilerin, öğretmenlerin sağlıklı olmasının sağlanması, öğrencilerin ruhsal sağlıklarının ele alınması, teknolojik altyapının iyileştirilmesi...
İngiltere, Amerika, İzlanda, Avusturya, Yeni Zelanda'da 1 öğrenciye 1.25, Türkiye'nin de aralarında bulunduğu Arnavutluk, Brezilya, Yunanistan, Fas ve Vietnam'da 4 öğrenciye 1 bilgisayar düşüyor.
Eğitim Reformu Girişimi (ERG), TEDMEM ve eğitim sendikaları tarafından yapılan araştırmada ise, ekonomik durumu iyi olmayan yoksul aile çocukları uzaktan eğitime ulaşamadı, sistemin dışında kaldı.
EBA üzerinden yürütülen canlı derslere katılım yüzde 15-20 düzeyinde kalırken, öğretmenlerin yüzde 94'ü uzaktan eğitimin verimli olmadı.
Küçükkayalar, öğrencilerin dersleri izlemek için gerekli teknolojik donanım ve internetten yoksun olmalarının eşitsizliklere yol açtığının, anayasal bir hak olan eğitim hakkı kullanılmaz hale geldiğinin altını çizerek, şöyle konuştu:
"Hâlbuki milli eğitimin temel ilkesi, 'Her yurttaş, hiçbir ayırım gözetilmeksizin öğretim ve eğitim hakkına sahiptir. Eğitimde, hiçbir kişiye, aileye veya zümreye ayrıcalık tanınamaz'. Sorunların yıllardır dile getirilmesine, herkes tarafından çok iyi bilinmesine rağmen çözüm üretilmemesi hem çok üzücüdür hem de çok düşündürücüdür!
Çağı yakalamak istiyorsak eğitime yaklaşımımızı, bakış açımızı değiştirmek zorundayız. Eğitimi, değişen hükümet politikaları yerine devlet politikası olarak görmeliyiz. Eğitim kurumlarımızın temel felsefesini, "Laik, çağdaş ve bilimsel temel eğitim" haline getirmeliyiz.
Ezberci, sınav odaklı eğitim yerine düşünen, sorgulayan, spor ve sanatla yoğrulan, yaratıcı, proje üreten, takım çalışmasına yaptıran, hayal kurduran bireyleri yetiştiren çağdaş eğitim sistemi oluşturmalı ve uygulamalıyız.
Teknik, imam hatip, sanat, kültür ve spor okullarının sayılarını ve müfredat içeriğini çağın gereksinimlerine uygun hale getirmeliyiz, imam hatip okullarını meslek okulu olarak görmeliyiz.
Dini eğitimi siyasallaştırmamalıyız, bilimselliğin önüne geçirmemeliyiz, eğitim kurumları içerisinde yaygınlaştırmamalı, sadece ilgili ve yeterli sayıdaki eğitim kurumlarında vermeliyiz."
ÇEK'İN ÜSTLENDİĞİ ROL
Küçükkayalar, 26. yaşını kutlayan Çağdaş Eğitim Kooperatifinin, sorunların çözümünde ve ilkelerin yaşama geçirilmesinde önemli bir rol üstlendiğine dikkati çekerek, ÇEK'in eğitim kurumlarında, yurtlarında, bilimsel yöntemleri uygulayan, sorgulayan, toplumsal sorumluluk ve demokrasi bilincine sahip, dil bilen, girişimci, çevreci, sanatsal ve sportif değerlere önem veren öğrencilerin yetişmesine öncülük edildiğine işaret etti.
Konuşmasında, eğitim kurumlarımızdan gelen liselerimizden mezun edilen öğrencilerin üniversite sınavı başarısına, "Sosyal Kooperatifçilik" olgusunun ÇEK için önemine, sosyal sorumluluk projelerinde yapılan çalışmalara da değinen Küçükkayalar, sözlerini şöyle sürdürdü:
"ÇEK modelinin ülkemiz çapında filizlenmesine ve gelişmesine ön ayak olmalıyız.
Çocuklarımızın ve ülkemizin geleceğini, ÇEK'in ilkelerinde ve çalışmalarında gören, görev alan, almayan tüm yurtseverlerin, bütün güçleriyle bu yapıyı, kurumu desteklemelerini rica ediyorum.
Bu düşünceyi yaymak ve çoğaltmak; bu düşünce temelinde birleşmek, cesur, kararlı, örgütlü şekilde beraber olmak, Çağdaş Eğitim Kooperatifinin sonsuza kadar yaşamasını sağlamak hepimizin görevidir."
Küçükkayalar, kuruluşundan günümüze kooperatife, yeni kurulan vakfa ve eğitime büyük katkıları nedeniyle Prof. Dr. Ulviye Özer'e, eşi Prof. Dr. Ziya Gökalp Özer'e ÇEK ailesi adına teşekkür etti.
ÇEK yönetim kurullarında 25 yıldır aralıksız görev yaptığını anımsatan Küçükkayalar, "Görevimi tamamlıyorum. ÇEK'te geçirdiğim bu yıllar, benim için büyük mutluluk ve onur duyduğum yıllardır. Yeni seçilecek arkadaşlarımızın aynı inançla, heyecanla, ilkelerimiz ve ideallerimiz uğrunda başarı çıtamızı çok daha yükseğe çekmek için çalışacaklarına yürekten inanıyor, kendilerine başarılar diliyorum" dedi.
Buğra Küçükkayalar'ın konuşmasının ardından faaliyet raporu Prof. Dr. Füsun Kuter, mali tablo ve bütçe Doğan Yılmaz, çalışma program önerisi Turgut Yalkı, denetleme kurulu raporu da Murat Diyaroğlu tarafından okundu.
CHP Bursa Milletvekili Orhan Sarıbal, ÇEK modelini yurt geneline yayamamaktan yakındı, yapılan çalışmalardan dolayı yönetim kurulu üyelerini kutladı.
Genel kurulda söz alan Prof. Dr. Ulviye Özer ve ortaklar da, yapılan çalışmalardan dolayı yönetim kuruluna teşekkür ettiler.
Konuşmaların ardından tek liste halinde gidilen seçimde yönetim kurulu şu isimlerden oluştu:
"Aral Alkan, Doğan Yılmaz, E. Rüyam Küçüksüleymanoğlu, Eralp Atabek, Erdal Aktuğ, Ertuğrul Zeki Aydın, Fatih Ağırman, Füsun Kuter (Başkan Yardımcısı), Hüseyin Bulun, İpek Yalçın, Kubilay Aydın, Müfit Parlak (Başkan), Nihan Alpay (Sayman), Rüçhan Uz, Süheyla Toppamuk (Yazman), Umut Ceyhan, Zafer Tolunay (Başkan Yardımcısı).
Genel kurulda ayrıca Bursa Çağdaş Eğitim ve Kültür Vakfı'nın (ÇEKVAK) Mütevelli Heyeti seçimi de yapıldı.
ÇEKVAKFI Mütevelli Heyeti şu isimlerden oluştu: Ali Kara, M. Buğra Küçükkayalar, Doğan Yılmaz, Füsun Kuter, Müfit Parlak, Nihan Alpay, Süheyla Toppamuk.
Prof. Dr. Müfit Parlak, seçimin ardından yaptığı konuşmada, hizmet bayrağını devraldığı Buğra Küçükkayalar'a yaptığı hizmetlerden dolayı çok teşekkür etti, aynı görev bilinciyle Çağdaş Eğitim Kooperatifini çok daha iyi noktalara taşımak için çalışacaklarının sözünü verdi.
Prof. Dr. Parlak, ayrıca Buğra Küçükkayalar'a teşekkür plaketi takdim etti.