ÇEK 1.Eğitim Kooperatifleri Çalıştayı

ÇEK 1.Eğitim Kooperatifleri Çalıştayı

Bursa Çağdaş Eğitim Kooperatifi'nin girişimleriyle  ülkemizdeki Eğitim Kooperatifleri , Dünya Kooperatifçilik Günü'nde bir araya geldi.Eğitim Kooperatifçiliğinin tanınması, yaygınlaşması ve işbirliği olanaklarının geliştirilmesi için yapılan çalıştayın açılış konuşmasını ÇEK Yönetim Kurulu Başkanı Ali ARABACI yaptı. Eğitim kooperatifçiliğinin önemine vurgu yapan Ali ARABACI , eğitimin akla ve bilime uygun, laik, bilimsel yapılması için eğitim kooperatiflerinin yaygınlaşması gerektiğini anlattı.

            Türkiye Kooperatifler Milli Birliği Başkanı Muammer NİKSARLI ise, kooperatiflerin ekonomik sorunlarına çözüm önerilerini sundu. Her türlü gelir ve giderin kayıt altına alınması , bağış yapanların ortaklığa alınması önersinde bulundu.

            Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Kooperatifçilik Genel Müdürlüğü Daire Başkanı Ekrem Alper BOZKURT , Bakanlığın çalışmalarını anlattı. Strateji Belgesi ile Eğitim Kooperatiflerine verilen önemi izleyenlerle paylaştı.

            Oturumun ikinci bölümünde Marmara Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Osman ALTUĞ, espirili bir konuşma yaptı. Düşünce, Yaşam ve Geçim yönünden kooperatifçilik kavramına farklı yaklaşımlar getirdi. Kooperatifçiliğin Şeyh Bedrettin'in Varidat adlı eserine kadar dayandığını  bize özgü bir sistem olduğunu anlattı.

            Mustafa SUYABATMAZ, eğitim kooperatifçiliğinin yaygınlaşması için model önerisinde bulundu. Medet YILMAZ, eğitim kooperatifçiliği alanında yaptığı uluslar arası bir anketin sonuçlarını açıkladı.İsmail ULUOCAK ise Eğitim Kooperatiflerinin ülkemizdeki durumu ve diğer öğretim kurumları karşısındaki yeri konulu sunumunu yaptı.

            Öğleden sonraki oturumda ise Eğitim Kooperatiflerinin başkanları ya da sözcüleri konuştu.Bursa Çağdaş Eğitim Kooperatifi adına Zeki BAŞTÜRK, Bursa'da uygulanan modelin demokratik yapısını ve uygulamaları anlattı. Mersin Çağdaş Eğitim Kooperatifi adına başkan Hasan YILMAZ, Çanakkale Çağdaş Eğitim Kooperatifi adına Bilge ŞİMŞEK, Başka Bir Okul Mümkün Eğitim Kooperatifi adına Burak ÜLMAN konuştu. Sorunlarını ve önerilerini anlattılar.

            Soru-Yanıt bölümünde ise Ekrem Alper BOZKURT, Muammer NİKSARLI ve İsmail ULUOCAK, dinleyicilerin sorularını yanıtladılar. Çok ilginç sorulara çok doyurucu yanıtların verildiği bu bölüm, çalıştayın en ilgi çekici oturumu oldu. Dinleyenler, enine boyuna kooperatifçiliği tartıştılar.

            Ülkemizde ilk kez yapılan, ÇEK'in öncülük ve önderlik ettiği bu toplantı sonunda bir sonuç bildirisi yayınlandı. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı , Milli Eğitim Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı'na iletilmek üzere aşağıdaki kararlar alındı.

1-Eğitim Kooperatifçiliği, kamu ve özel sektörün yanında yükselen 3. Sektördür.

2-Eğitim Kooperatifçiliği , Dersanelerin  kapatılmasına ve  4+4+4 eğitim sistemine alternatif bir çözüm önerisidir. Eğitim kooperatifleri, 4+4+4 adlı yasayla yaşanan derslik sıkıntısı, öğretmen istihdamı , atanamayan öğretmenler vb. sorunlarına da çözüm getirebilir

3- Okullarda ve üniversitelerde  eğitim kooperatifçiliğinin ders olarak okutulması için MEB'e öneride bulunulmalıdır.

  1. Üniversitelerde Eğitim Fakülteleri Sınıf öğretmenliği ile Sosyal Bilgiler öğretmenliği bölümlerine Eğitim Kooperatifçiliği dersi konulmalı ve okutulmalıdır.
  2. MEB'e bağlı ortaokullarda Eğitim Kooperatifçiliği dersi seçmeli ders olarak  okutulmalı ; ilkokul kısmında (ilk dört yıl için) ise eğitim kooperatifçiliğini tanıtan uygulamalar yer almalı; hayat bilgisi dersi müfredatı içinde yer almalıdır.

4-Eğitim Kooperatiflerine devlet desteği (katkısı ) olmalıdır.

a)Eğitim Kooperatifleri kar amacı gütmeyen kuruluşlardır,

b)Devlet, devlet okullarına ücretsiz kitap dağıtmakta, okullarda temizlik vb. işler veliler tarafından karşılanmaktadır.

5--Eğitim Kooperatiflerine ücretsiz arsa tahsis edilmelidir.

  1. Okul, yurt, vb. eğitim kurumları açmak için hazine ya da belediyeler üs hakkı tanıyabilir.

6-Vakıflara tanınan üniversite kurma hakkı, eğitim kooperatiflerine de tanınmalıdır.

         

Gerekçe :

  1. Eğitim kooperatifleri, dayanışma, imece , yardımlaşma gibi yöntemlerle oluştuğu için devletin yükünü azaltabilir.
  2. Yereldeki kaynaklar , daha etkin ve verimli kullanılabilir.

7-Eğitim Kooperatiflerinin bedelsiz  teslimleri KDV'ye tabi olmamalıdır.

Gerekçe :Eğitim Kooperatifleri, olanakları ölçüsünde burslu öğrenci okutmaktadır. Burslu öğrencilerden ücret alınmadığı gibi üstelik alınmış gibi KDV alınması, kurumları mağdur etmektedir.

8-Kooperatif ortaklarının en son bildirilen   adreslerinde bulunamaması ve ulaşılamaması durumunda yerel gazetelere ilan verildikten (3) üç ay içinde bilgilerini güncellemeyenler, ortaklıktan çıkarılmalı ve ortaklık payları kooperatif geliştirme fonuna aktarılmalıdır.

9-Ana sözleşmelerine göre gelir-gider farkını eğitim yatırımlarına ayıran ve ortaklara dağıtmayan kooperatiflere yapılan bağışlar, Kurumlar Vergisinden istisna edilmelidir.

10-Eğitim Kooperatiflerine yatırım yaparak bağışta bulunan (yurt, okul vb. yapan , arsa bağışlayan) bağışçılar, KDV'den ve Kurumlar vergisinden muaf tutulmalıdır.

11-Eğitim Kooperatiflerinin işbirliğini güçlendirmeleri ve yaygınlaşması için üst birlik (Eğitim Birlik ) oluşturulmalı ve  zaman geçirmeden gerekli girişimler başlatılmalıdır.