Page 67 - ÇEK_BULTEN_60
P. 67
çocukların ‘serbest oyun’ zamanlarının Erdal Atabek’e kulak verelim: “Neden özdenetim, uyum sağlayabilme,
çok az olduğunu saptıyor. Görüyor ki, herkes herkesin kanına susamış gibi kişilerarası sorunları çözme, sabır,
oyun oynamaktan yoksun kalmakla davranıyor? Çünkü insan kendinden saygı gibi duygusal nitelikleri içerir
başkalarıyla güven temelli toplumsal başkasını sevmeyi bilmiyor. Bence (Yeşilyaprak, 2000).
bağlar kuramamak arasında önemli çocuklarımıza matematikten, fizikten,
bir bağıntı var ( Çelebi, 2024). 1981- biyolojiden, tarihten, coğrafyadan önce Çocuğu her yönüyle (bedensel,
2003 yılları arasında çocukların bunu öğretelim. Duyguları eğitelim. zihinsel, ruhsal, toplumsal) tanımak
serbest oyun oynayarak geçirdikleri Olgunlaştırılmadan bilgi yüklenen gerekir. Tanımak sevmektir, diyor Erich
zaman 1/3 oranında azalmıştır (Stefan insan ne mutlu olur ne de mutlu bir Fromm.
Klein, 2022 Akt. Enginalp) Şimdi gelecek yaratır.”
daha da azalmıştır. Eskiden evlerin Otoriter tutum takınan ailenin çocuğu
arasında boş arsalar vardı, çocuklar Kişilik ve duygu eğitimi korku kültürü içinde yetişir. Eleştirel
oralarda topluca oyunlar oynarlardı, savsaklanmamalı. Ama bu eğitim düşünceye yer yok, ne denirse o
şimdi oraları beton yığını. Nermi Uygur tahta başında verilemez, örneklik olacak, boyun eğecek. Bu çocuğun
uyarıyor: Çocuk olmadan büyüyenler etmek gerekir. Bu eğitime ilişkin özdenetim yetisi, vicdanı gelişmez,
hınçla, kinle, oyunsuz bir yetişimin tutumlar, davranışlar duyumsanır, dışdenetimli olur. Demokratik ailenin
baskılı tepkisiyle el atacaklar pek çok bulaşır, uygun bir ortamda solunur, çocuğuysa geçimlidir, işbirliğine
şeye. Gelecekteki korkunçluklar bugün yaşayarak öğrenilir. Ruh sağlığı yatkındır, arkadaş canlısıdır. Neşelidir,
oyun olanaklarından yoksun kıldığımız eğitimin ayrılmaz bir parçasıdır. şakacıdır, özdenetimlidir. Zaten
çocukların eylemi olacak. Bırakın Çocuğun aklından önce kalbi demokrat toplum demokrat ailelerce
çocuklar kurallarını kendileri koyarak eğitilmeli, evde de okulda da. Çocuğun kurulur, yaşatılır. Ailede demokrasi de
kendi zevklerine göre, kendilerinden duygusal zekâsı da geliştirilmeli. babadan başlar.
geçercesine oynasınlar, çocukluklarını Duygusal zekâ, başarı için de önemli (Kongar, 2000:156,158)
doyasıya yaşasınlar. olan eşduyum (duyguları okuma),
Recep Nas
recepnas@uludag.edu.tr
http://recepnas16.blogspot.com
KAYNAKÇA
Arslan, Mehmet (2004) “Çağdaşlaşma Bağlamında Köy Enstitülerinde Güzel Sanatlar Eğitiminin Yeri ve Önemi”
Yeniden İmece dergisi Ağustos 2004 Sayı:: 4 (58-61)
Aydoğan, Salih (2008) “Sanat Eğitimi ve Şiddet” Cumhuriyet Bilim Teknoloji Sayı: 1085
Balcı, Ali (1993) Etkili Okul: Kuram, Uygulama ve Araştırma Ankara: Kendi Yayını
Çelebi, Dilşad (2024) “Bırakın Oynasınlar” Cumhuriyet Pazar, 17 Mart 2024 Sayı: 1771
Enginalp, Fehmi (2024) “Dünyayı Nasıl Değiştirdik?” Çinikitap dergisi Sayı: 83
Kongar, Emre (2000) Kızlarıma Mektuplar İstanbul: Remzi Kitabevi
Uygur, Nermi (1969) İnsan Açısından Edebiyat İstanbul: İÜEF Yay.
Yeşilyaprak, Binnur (2000) “Duygusal Zekâ Duygu mu, Zekâ mı? Duygu+Zekâ mı?” Cumhuriyet Bilim Teknik 05.08.2000 Sayı: 698
Yörükoğlu, Atalay (1978) Çocuk Ruh Sağlığı Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yay.
Https://www.nirengidernegi.org/tr/akran-zorbaligi/ (Erişim:03.12.2023)
https://www.memorial.com.tr/saglik-rehberi/akran-zorbaligi-nedir
https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_04/27134611_Akran_Zorba/yyy_Ortaokul_Veli_Eyitimi.pdf
https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_08/23143200_kuramsal_kitap.pdf
https://www.geocities.ws/doru_tay/index/erinlik.htm
https://www.umut.org.tr/turkiye-de-ve-dunyada-bireysel-silahlanma2/ 66