Page 67 - ÇEK_BULTEN_60
P. 67

çocukların ‘serbest oyun’ zamanlarının   Erdal Atabek’e kulak verelim: “Neden   özdenetim, uyum sağlayabilme,
            çok az olduğunu saptıyor. Görüyor ki,   herkes herkesin kanına susamış gibi   kişilerarası sorunları çözme, sabır,
            oyun oynamaktan yoksun kalmakla   davranıyor? Çünkü insan kendinden   saygı gibi duygusal nitelikleri içerir
            başkalarıyla güven temelli toplumsal   başkasını sevmeyi bilmiyor. Bence   (Yeşilyaprak, 2000).
            bağlar kuramamak arasında önemli   çocuklarımıza matematikten, fizikten,
            bir  bağıntı var ( Çelebi, 2024). 1981-  biyolojiden, tarihten, coğrafyadan önce   Çocuğu her yönüyle (bedensel,
            2003 yılları arasında çocukların   bunu öğretelim. Duyguları eğitelim.   zihinsel, ruhsal, toplumsal) tanımak
            serbest oyun oynayarak geçirdikleri   Olgunlaştırılmadan bilgi yüklenen   gerekir. Tanımak sevmektir, diyor Erich
            zaman 1/3 oranında azalmıştır (Stefan  insan ne mutlu olur ne de mutlu bir   Fromm.
            Klein, 2022 Akt. Enginalp) Şimdi   gelecek yaratır.”

            daha da azalmıştır. Eskiden evlerin                                Otoriter tutum takınan ailenin çocuğu
            arasında boş arsalar vardı, çocuklar   Kişilik ve duygu eğitimi    korku kültürü içinde yetişir. Eleştirel
            oralarda topluca oyunlar oynarlardı,   savsaklanmamalı. Ama bu eğitim   düşünceye yer yok, ne denirse o
            şimdi oraları beton yığını. Nermi Uygur   tahta başında verilemez, örneklik   olacak, boyun eğecek. Bu çocuğun
            uyarıyor: Çocuk olmadan büyüyenler   etmek gerekir. Bu eğitime ilişkin   özdenetim yetisi, vicdanı gelişmez,
            hınçla, kinle, oyunsuz bir yetişimin   tutumlar, davranışlar duyumsanır,   dışdenetimli olur. Demokratik ailenin
            baskılı tepkisiyle el atacaklar pek çok   bulaşır, uygun bir ortamda solunur,   çocuğuysa geçimlidir, işbirliğine
            şeye. Gelecekteki korkunçluklar bugün  yaşayarak öğrenilir. Ruh sağlığı   yatkındır, arkadaş canlısıdır. Neşelidir,
            oyun olanaklarından yoksun kıldığımız   eğitimin ayrılmaz bir parçasıdır.   şakacıdır, özdenetimlidir. Zaten
            çocukların eylemi olacak. Bırakın   Çocuğun aklından önce kalbi    demokrat toplum demokrat ailelerce
            çocuklar kurallarını kendileri koyarak   eğitilmeli, evde de okulda da. Çocuğun  kurulur, yaşatılır. Ailede demokrasi de
            kendi zevklerine göre, kendilerinden   duygusal zekâsı da geliştirilmeli.   babadan başlar.
            geçercesine oynasınlar, çocukluklarını   Duygusal zekâ, başarı için de önemli   (Kongar, 2000:156,158)

            doyasıya yaşasınlar.              olan eşduyum (duyguları okuma),

                                                                                                   Recep Nas
                                                                                     recepnas@uludag.edu.tr
                                                                                             http://recepnas16.blogspot.com





             KAYNAKÇA

            Arslan, Mehmet (2004) “Çağdaşlaşma Bağlamında Köy Enstitülerinde Güzel Sanatlar Eğitiminin Yeri ve Önemi”
            Yeniden İmece dergisi Ağustos 2004 Sayı:: 4 (58-61)
            Aydoğan, Salih (2008) “Sanat Eğitimi ve Şiddet” Cumhuriyet Bilim Teknoloji Sayı: 1085
            Balcı, Ali (1993) Etkili Okul: Kuram, Uygulama ve Araştırma Ankara: Kendi Yayını
            Çelebi, Dilşad (2024) “Bırakın Oynasınlar” Cumhuriyet Pazar, 17 Mart 2024 Sayı: 1771
            Enginalp, Fehmi (2024) “Dünyayı Nasıl Değiştirdik?” Çinikitap dergisi Sayı: 83
            Kongar, Emre (2000) Kızlarıma Mektuplar İstanbul: Remzi Kitabevi
            Uygur, Nermi (1969) İnsan Açısından Edebiyat İstanbul: İÜEF Yay.
            Yeşilyaprak, Binnur (2000) “Duygusal Zekâ Duygu mu, Zekâ mı? Duygu+Zekâ mı?” Cumhuriyet Bilim Teknik 05.08.2000 Sayı: 698
            Yörükoğlu, Atalay (1978) Çocuk Ruh Sağlığı Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yay.
            Https://www.nirengidernegi.org/tr/akran-zorbaligi/ (Erişim:03.12.2023)
            https://www.memorial.com.tr/saglik-rehberi/akran-zorbaligi-nedir
            https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_04/27134611_Akran_Zorba/yyy_Ortaokul_Veli_Eyitimi.pdf
            https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_08/23143200_kuramsal_kitap.pdf
            https://www.geocities.ws/doru_tay/index/erinlik.htm
            https://www.umut.org.tr/turkiye-de-ve-dunyada-bireysel-silahlanma2/                                    66
   62   63   64   65   66   67   68