Page 66 - ÇEK_BULTEN_60
P. 66

salata... Çocuk başkalarının güçsüz   Binasıyla, bahçesiyle okul çocuğa   yerin havasını içine sindirir çünkü.
           yönlerini, kusurlarını, eksiklerini   göre tasarımlanmalı. Başka bir deyişle   Ders dışı etkinlikler yapılmalı, sanatsal,
           öne çıkardıkça kendini daha güçlü   okul çocuğa uydurulmalı, çocuk okula   kültürel, sporsal... Eğitsel kollar
           duyumsuyor (Yörükoğlu, 1978: 55).   değil. Bahçesiz ya da beton dökülmüş   göstermelik olmamalı, işlemeli.
                                            dar bir alan değil,  ağaçlı, çiçekli,   Demokrasi -tek sözcükle- katılım
           Zorbalığın tanığı da olabilir. Ama   insanı dinginleştiren gezinti yerleri   demek olduğuna göre, öğrenciler
           arabozan olursam aynısını bana da   olan bahçeli bir okul.  Estetik bir çevre,   yönetimle ilgili kararlara katılmalı. Okul
           yapar diye zorbadan korkup çekinir,   estetik bir yaşam demektir, estetik   kitaplıklarına da işlerlik kazandırılmalı.
           susar, büyüklere duyurmayabilir.   bir yaşamsa ruh sağlığı demektir
           Yardım edemediği için de için için   (Arslan, 2004: 61) Bir okulda ne kadar   Sanat zevkleri inceltir, ruhları

           üzülür. Tersi de olabilir, zorbalık göreni   öğrenci olmalı? Ölçüt şu: Müdürün her   soylulaştırır.  Sanat insanı duyarlı
           sevmediği için görmezlikten gelebilir.  öğrencinin adını bileceği kadar.    kılar, yüceltir. Öğrencileri birbirine
                                                                              yaklaştırır, kaynaştırır.  Sevgi, dostluk,
           Çocuğun Zorbalığa Uğradığı Nasıl   Okul iklimi, birikim ve etkileşim sonucu  arkadaşlık duygularını pekiştirir. Bir
           anlaşılır?                       belli bir süreç içinde oluşan o okula   oyunu sahnelemek ya de bir dinleti
                                            özgü bir kültürdür, yaşam biçimidir.   sunmak için birlikte aynı amaç için
           Zorbalığa uğrayan çocuk, bunu    Tutumları, kuralları, beklentileri içerir.   çalışan gençlerin yürek kıpırtılarını,
           ailesine, öğretmenlere söyleyebilmeli.   Demokratik okulda bu iklim eğitimin,   coşkularını düşünün. Sanatsever,
           Ama arada sağlıklı bir iletişim   öğretimin niteliğini artırır, bireysel   kitapsever, doğasever bir insan
           varsa, eşduyumsal (empatik)      gelişmeyi destekler (Balcı,1993: 45).   kötülük düşünmez, yapmaz. Emniyet
           dinleyeceklerine inanırsa söyler.    Okulda öyle bir iklim oluşturulmalı   Genel Müdürlüğü’nün araştırmasına
           Kızacaklarını, kendini suçlayacaklarını   ki, eğitimin niteliği artsın, öğrencinin   göre, sanatın bulunduğu ortamlarda
           düşünürse söylemez.  İoanna      bireysel gelişimi desteklensin. Sert,   şiddet yok (Aydoğan, 2008). Sanat

           Kuçuradi anlatmıştı: Çocuk,      yarışmacı bir ortam yaratılmasın.   ruh sağlığının da  güvencesidir.  Yazın
           arkadaşının kendisini ısırdığını   Yöneticiden öğretmene, hizmetlisine   da (edebiyat) öyle, insanı insan eder
           söylüyor, ana-baba da “Sen de ısır”   kadar herkesin tutarlı bir tutum içinde   (Uygur, 1969: 156)
           diyorlar. Çocuk, “Ben köpek miyim?”   olması gerekir. Uygulanabilir kurallar
           diyor.                           çocukların katkısıyla alınır,  uyulup   Haydi çocuklar camiye, bu değil,
                                            uyulmadığı da izlenir.            haydi çocuklar oyuna, tiyatroya,
           Çocuk şiddete uğradığını gizliyorsa                                kütüphaneye, spor alanlarına,
           aşağıdaki belirtiler ipucu olabilir.  Şiddet, zorbaca davranışlar kabul   doğaya... Camiler açık, 18 yaşına
           *Bedeninde morluk, çizik, yara olabilir  edilemez, savsaklanamaz, görmezden  gelsin, isteyen camiye gider.
           *Giysisi yırtılmış, kirli olabilir  gelinemez. Bu, zorbayı daha da   Hastalarımın hastalıklarının izini

           *Sık sık harçlık ister           yüreklendirir. Ayırdına varıldığı   sürdüğümde çocukluklarına varıyorum
           *Karın, baş ağrısından yakınır, okula   anda el konulmalı, çözüm için de   diyor Freüd. Bırakın çocuklar doya
           gitmek istemez                   istekli olunmalı.  Sorunu olup da   doya çocukluklarını yaşasınlar.
           *Eski neşeli hali, iştahı yoktur  konuşmak isteyen öğrenci eşduyum   Psikiyatrist Dr. Stuart Brown,
           *Uykuya dalmakta güçlük çeker.   kurularak dinlenmeli, onunla sırdaş   Amerika’da ilk toplu silah kırımını
           Korkulu düş, karabasan görür.    olunabilmeli...                   yapanın çocukluğunu incelerken, onun
                                                                              hiç oyun oynamadığını ayırt  ediyor.
           Ne Yapmalı?                      Okulda demokrasinin işlemesi      Bu dikkat çekici bulgudan sonra
                                            yaşamsal değerde. Çocuk bulunduğu   araştırmasını derinleştiriyor. Mahkûm
   65
   61   62   63   64   65   66   67   68