Page 66 - ÇEK_BULTEN_60
P. 66
salata... Çocuk başkalarının güçsüz Binasıyla, bahçesiyle okul çocuğa yerin havasını içine sindirir çünkü.
yönlerini, kusurlarını, eksiklerini göre tasarımlanmalı. Başka bir deyişle Ders dışı etkinlikler yapılmalı, sanatsal,
öne çıkardıkça kendini daha güçlü okul çocuğa uydurulmalı, çocuk okula kültürel, sporsal... Eğitsel kollar
duyumsuyor (Yörükoğlu, 1978: 55). değil. Bahçesiz ya da beton dökülmüş göstermelik olmamalı, işlemeli.
dar bir alan değil, ağaçlı, çiçekli, Demokrasi -tek sözcükle- katılım
Zorbalığın tanığı da olabilir. Ama insanı dinginleştiren gezinti yerleri demek olduğuna göre, öğrenciler
arabozan olursam aynısını bana da olan bahçeli bir okul. Estetik bir çevre, yönetimle ilgili kararlara katılmalı. Okul
yapar diye zorbadan korkup çekinir, estetik bir yaşam demektir, estetik kitaplıklarına da işlerlik kazandırılmalı.
susar, büyüklere duyurmayabilir. bir yaşamsa ruh sağlığı demektir
Yardım edemediği için de için için (Arslan, 2004: 61) Bir okulda ne kadar Sanat zevkleri inceltir, ruhları
üzülür. Tersi de olabilir, zorbalık göreni öğrenci olmalı? Ölçüt şu: Müdürün her soylulaştırır. Sanat insanı duyarlı
sevmediği için görmezlikten gelebilir. öğrencinin adını bileceği kadar. kılar, yüceltir. Öğrencileri birbirine
yaklaştırır, kaynaştırır. Sevgi, dostluk,
Çocuğun Zorbalığa Uğradığı Nasıl Okul iklimi, birikim ve etkileşim sonucu arkadaşlık duygularını pekiştirir. Bir
anlaşılır? belli bir süreç içinde oluşan o okula oyunu sahnelemek ya de bir dinleti
özgü bir kültürdür, yaşam biçimidir. sunmak için birlikte aynı amaç için
Zorbalığa uğrayan çocuk, bunu Tutumları, kuralları, beklentileri içerir. çalışan gençlerin yürek kıpırtılarını,
ailesine, öğretmenlere söyleyebilmeli. Demokratik okulda bu iklim eğitimin, coşkularını düşünün. Sanatsever,
Ama arada sağlıklı bir iletişim öğretimin niteliğini artırır, bireysel kitapsever, doğasever bir insan
varsa, eşduyumsal (empatik) gelişmeyi destekler (Balcı,1993: 45). kötülük düşünmez, yapmaz. Emniyet
dinleyeceklerine inanırsa söyler. Okulda öyle bir iklim oluşturulmalı Genel Müdürlüğü’nün araştırmasına
Kızacaklarını, kendini suçlayacaklarını ki, eğitimin niteliği artsın, öğrencinin göre, sanatın bulunduğu ortamlarda
düşünürse söylemez. İoanna bireysel gelişimi desteklensin. Sert, şiddet yok (Aydoğan, 2008). Sanat
Kuçuradi anlatmıştı: Çocuk, yarışmacı bir ortam yaratılmasın. ruh sağlığının da güvencesidir. Yazın
arkadaşının kendisini ısırdığını Yöneticiden öğretmene, hizmetlisine da (edebiyat) öyle, insanı insan eder
söylüyor, ana-baba da “Sen de ısır” kadar herkesin tutarlı bir tutum içinde (Uygur, 1969: 156)
diyorlar. Çocuk, “Ben köpek miyim?” olması gerekir. Uygulanabilir kurallar
diyor. çocukların katkısıyla alınır, uyulup Haydi çocuklar camiye, bu değil,
uyulmadığı da izlenir. haydi çocuklar oyuna, tiyatroya,
Çocuk şiddete uğradığını gizliyorsa kütüphaneye, spor alanlarına,
aşağıdaki belirtiler ipucu olabilir. Şiddet, zorbaca davranışlar kabul doğaya... Camiler açık, 18 yaşına
*Bedeninde morluk, çizik, yara olabilir edilemez, savsaklanamaz, görmezden gelsin, isteyen camiye gider.
*Giysisi yırtılmış, kirli olabilir gelinemez. Bu, zorbayı daha da Hastalarımın hastalıklarının izini
*Sık sık harçlık ister yüreklendirir. Ayırdına varıldığı sürdüğümde çocukluklarına varıyorum
*Karın, baş ağrısından yakınır, okula anda el konulmalı, çözüm için de diyor Freüd. Bırakın çocuklar doya
gitmek istemez istekli olunmalı. Sorunu olup da doya çocukluklarını yaşasınlar.
*Eski neşeli hali, iştahı yoktur konuşmak isteyen öğrenci eşduyum Psikiyatrist Dr. Stuart Brown,
*Uykuya dalmakta güçlük çeker. kurularak dinlenmeli, onunla sırdaş Amerika’da ilk toplu silah kırımını
Korkulu düş, karabasan görür. olunabilmeli... yapanın çocukluğunu incelerken, onun
hiç oyun oynamadığını ayırt ediyor.
Ne Yapmalı? Okulda demokrasinin işlemesi Bu dikkat çekici bulgudan sonra
yaşamsal değerde. Çocuk bulunduğu araştırmasını derinleştiriyor. Mahkûm
65