Page 73 - ÇEK_BULTEN_49
P. 73

açık değilse ya da bağlanacak          Birçok öğrenme bir öncekine   36). Mide kendisi için zararlı olan
            yer, yani önceki öğrenmeler       dayalı, bir sonrakini hazırlayıcıdır.   bayat, bozulmuş besini nasıl
            yoksa bilgi (elektriksel sinyal)   Önöğrenmeler olmadan yeni       kusma yoluyla dışarı atarsa,

            sonraki gözelere geçirilmez       öğrenmeler oluşmaz. Örneğin      beyin de kendine yabancı gelen,
            (Eyüboğlu, 2004).  Bakar, ama     çocuk sayı kavramı edinmeden     anlamlandırılamayan bilgiyi-
            görmez. İşitir, ama dinlemez.     dört işlemi yapamaz, dört        bağlantılar sağlanamadığından

            Çünkü bilişsel dikkatini          işlem becerisi kazanmadan        - tutmaz, bu kopuk kopuk bilgiler
            yoğunlaştıramamış, kafası         dört işlemi gerektiren problemi   bir süre sonra yok olur (Eyüboğlu,
            başka yerde. İşte bu durumda      çözemez. Onun için yeni bilgileri   2004) Bunu önlemek için

            ileti öbür gözelere geçmez.       öncekilerle bağdaştır, kaynaştır.   bilgiyi kitabilikten kurtar, kendi
            Bilişsel dikkat, ilgisiz noktalardan   Bilgiler birbirine tutunsun.   sözcüklerinle yeniden üret.
            uzaklaşıp amaçlanan noktayla      Gözeler arasındaki bağlantılar        Bilgi özümsenecek, kişinin malı

            yalnız kalmaktır.  Böylece zihin   öğrenme yoluyla oluşturulur.    olacak. Nasıl yiyecek yendikten
            amaçlanan noktadan gelen          Bağlantıların kalıcı olması      sonra sindirilip özümsendiğinde o
            uyarıyı daha kolay, uzun süre     için yeni bilgilerin eklenmesi   artık vitaminse, proteinse; bilgi de

            işleyebilir (Ceylan, 2010).                                      gerekir. Beyne tanıdık gelsin,   beyinde dışardan alınmış yabancı
                 Diyelim, öğretmen öğrencilere,  anlamlaşsın. Anladıklarımızı,   bir bilgi değildir artık, öğrenenin
                 “Barika-i hakikat müsademe-i   anlamlandırdıklarımızı daha    malıdır.

            efkârdan doğar” dedi. Bu söz      kolay anımsarız (Robertson, 2002:         Kişi ilgi duyduğu, meraklı
            anlamlıdır, ama öğrencilerce
            anlamı bilinmiyorsa, anlamaları

            için anlamlı tümce söylemek
            yetmez. Bu sözü, öğrenciler,
            anlamadıkları, zihinlerinde

            tutunacak, bağlanacak
            önöğrenmeler olmadığı için
            yineleye yineleye ezberleyebilirler

            sadece. Ezber, anlamadan
            bellemedir zaten, unutulmaya
            da yazgılıdır. Öğrenilenler

            anlamlandırılmazsa, önceki
            bilgilere bağlanmazsa kopuk

            kopuk bilgiler halinde kalır, bir
            süre sonra da uçar gider. Bir
            kulağından girer, öbür kulağından
            çıkar.



                                                                                                                   72
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77