Page 56 - ÇEK_BULTEN_58
P. 56

(Elele dergisi Kasım 1979: 29) Çocuk   Kimi kez çalışmamak öz benliği   bu durumu. Onu zevksiz gelen bir
           şu iletiyi alabilir: Başarırsan değerlisin,   korumak içindir. Belki başarısız   çalışmaya yöneltmem; çünkü henüz
           başarılıysan sevilirsin. Böylece   olmamak için çalışmıyordur,     böyle bir şeye hazır değildir. (…) Hiçbir
           çocuk başarıdan, başarılı olmaktan   beceriksiz, yeteneksiz değilim,   eski Summerhill öğrencisi tembellikle

           korkar. Çünkü başarırsa sorumluluğu   çalışmadığım için başaramadım,   suçlanmamıştır.”
           artacak, yetişkinlerin beklentisi de   demek için. Yargılamak, ille de
           yükselecek.                      başarmalısın diye baskı kurmak    Tembel değil, belki ilgisiz,
                                            yanlış. Çocuğa, başarılı olmasan da   güdülenmemiş. Tembel değil, belki
           Acar Baltaş da bunu anlatıyor:   bizim için değerlisin, iletisi verilmelidir.   çalışma alışkanlığı edinememiş.
           “Başarıyla zehirlediğimiz gençler hata   (**) Çalış, başarırsın, bu değil. Çocuk   Belki verimli ders çalışma tekniklerini
           yaptıklarında sebebi dışarıda arıyorlar,   başarırsa, başarı tadı tadarsa çalışır.   bilmiyor. Tembel değil, çalışmanın,
           çok kolay yalan söylüyorlar, fırsat                                öğrenmenin zevkini tatmamıştır belki.
           varsa hile yapıyorlar, yakalanırlarsa   Dersine çalışmak, ödevini yapmak   Kendisi değil, belki gözü tembeldir
           da utanmıyorlar. Kendi sınırlarını   çocuğun sorumluluğudur. Çocuğu,   (Nas, 2006: 218).

           zorlayacak işlere girmiyorlar, daha   sorumluluğunu özgürce yüklenmek
           güvenli olan tarafı seçiyorlar. Bu da   zevkinden yoksun bırakmayın.   Halis Özgü’nün 1948’de yazdığı bir
           potansiyellerini keşfetmelerine ve   Aşırı koruyucu, kollayıcı olmayın.   kitabı var. Diline dokunmadım, 75 yıl
           bunu kullanmalarına engel oluyor.   Yaptıklarının sonuçlarını yaşasın,   önce bakalım ne demiş. “Tembellik,
           Bu çok önemli bir nokta. Başarı gurur   yanlış da öğreticidir. Değilse,   bir noksanlığın, eksikliğin vücut
           verir, başarısızlık geliştirir. Bunu anne   çalışmamak, ana-babaya doğal bir   veya ruh yapısında mevcut veya
           babaların ve eğitimcilerin bilinçlerinin   tepki olarak ortaya çıkabilir. Birçok   sonraları baş gösteren bozukluğun,
           altına yerleştirmeleri lazım.”   yetenekli çocuk, ana-babasının    düzensizliğin, hastalığın, nihayet
           (Cumhuriyet Cumartesi Söyleşi: Ebru   hırsına karşı duyduğu bilinçaltı bir   bunlardan hiçbiri yoksa fena eğitim
           D. Dedeoğlu 19.12.2020).         başkaldırıyla derslerinde geri kalır,   sisteminin hazin bir eseridir. (…)
                                            başarısız olur (Ginott, 1980: 61).  Çalışmayan çocuk her şeyden önce
           Çocuğun annesi öğretmen, babası                                    çalışamayan, kendisinde çalışmak
           doktor.  Lisedeyken üniversiteye   Tembel çocuk yoktur, tembel olan   için gereken kudreti bulamayan

           hazırlanıyor, özel ders alıyor. Öyle ki,   bunun nedenlerini araştırmayan   çocuktur. Tembellik, (…) tabii bir hal
           dersini bitirip önceden masaya konan   yetişkinlerdir (Gilbert-Robin Akt.   değildir, bir sonuçtur (…).”
           yüz liralardan birini alan bir öğretmen   Binbaşıoğlu, 2000:133- Razon, 1981:
           çıkıyor, başka bir öğretmen giriyor   37). Londra’da Summerhill adlı okulu   Bir de Guy Jacquin’e (1964: 38-39)
           çocuğun çalışma odasına. Ders    kuran (1921) A. S. Neill (1978:313) de   kulak verelim:
           veren öğretmenlerden biri – çocuğun   tembellik yoktur diyor. ‘Tembel çocuk’
           ruh sağlığından kaygılandığı için -,   ya bedenen hastadır ya da büyüklerin   “Tembellik, aşırı derecede usluluk,
           babaya,                          yapması gerektiğini düşündükleri   tecessüs [öğrenme merakı] eksikliği,
                                            şeylere ilgi duymamaktadır. On iki   aynı tarzda tedavi edilmesi gereken ve
           “Bu çocuğun psikolojisine dikkat   yaşından önce Summerhill’e gelip de   birbirine çok yakın olan üç hastalıktır.

           edin” diyor. Baba,               ‘tembel’ olan bir çocuk görmedim.   Burada hastalık kelimesini kasten
                                            Çoğu kez ‘tembel’ bir çocuk bize sert   kullanıyorum. Bu hastalığı tokatla ve
           “Ediyoruz, ediyoruz, psikoloji dersi de   bir okuldan gönderilmiştir. Böyle bir   yazı cezası ile tedavi eden namuslu
           aldırıyoruz.”                    çocuk bir süre ‘tembel’ kalır, gördüğü   bir doktor tanımıyorum. (…) Bu
                                            eğitimden kurtulana kadar sürer   üç çocuk hastalığının birbirinden
   55
   51   52   53   54   55   56   57   58