Page 56 - ÇEK_BULTEN_58
P. 56
(Elele dergisi Kasım 1979: 29) Çocuk Kimi kez çalışmamak öz benliği bu durumu. Onu zevksiz gelen bir
şu iletiyi alabilir: Başarırsan değerlisin, korumak içindir. Belki başarısız çalışmaya yöneltmem; çünkü henüz
başarılıysan sevilirsin. Böylece olmamak için çalışmıyordur, böyle bir şeye hazır değildir. (…) Hiçbir
çocuk başarıdan, başarılı olmaktan beceriksiz, yeteneksiz değilim, eski Summerhill öğrencisi tembellikle
korkar. Çünkü başarırsa sorumluluğu çalışmadığım için başaramadım, suçlanmamıştır.”
artacak, yetişkinlerin beklentisi de demek için. Yargılamak, ille de
yükselecek. başarmalısın diye baskı kurmak Tembel değil, belki ilgisiz,
yanlış. Çocuğa, başarılı olmasan da güdülenmemiş. Tembel değil, belki
Acar Baltaş da bunu anlatıyor: bizim için değerlisin, iletisi verilmelidir. çalışma alışkanlığı edinememiş.
“Başarıyla zehirlediğimiz gençler hata (**) Çalış, başarırsın, bu değil. Çocuk Belki verimli ders çalışma tekniklerini
yaptıklarında sebebi dışarıda arıyorlar, başarırsa, başarı tadı tadarsa çalışır. bilmiyor. Tembel değil, çalışmanın,
çok kolay yalan söylüyorlar, fırsat öğrenmenin zevkini tatmamıştır belki.
varsa hile yapıyorlar, yakalanırlarsa Dersine çalışmak, ödevini yapmak Kendisi değil, belki gözü tembeldir
da utanmıyorlar. Kendi sınırlarını çocuğun sorumluluğudur. Çocuğu, (Nas, 2006: 218).
zorlayacak işlere girmiyorlar, daha sorumluluğunu özgürce yüklenmek
güvenli olan tarafı seçiyorlar. Bu da zevkinden yoksun bırakmayın. Halis Özgü’nün 1948’de yazdığı bir
potansiyellerini keşfetmelerine ve Aşırı koruyucu, kollayıcı olmayın. kitabı var. Diline dokunmadım, 75 yıl
bunu kullanmalarına engel oluyor. Yaptıklarının sonuçlarını yaşasın, önce bakalım ne demiş. “Tembellik,
Bu çok önemli bir nokta. Başarı gurur yanlış da öğreticidir. Değilse, bir noksanlığın, eksikliğin vücut
verir, başarısızlık geliştirir. Bunu anne çalışmamak, ana-babaya doğal bir veya ruh yapısında mevcut veya
babaların ve eğitimcilerin bilinçlerinin tepki olarak ortaya çıkabilir. Birçok sonraları baş gösteren bozukluğun,
altına yerleştirmeleri lazım.” yetenekli çocuk, ana-babasının düzensizliğin, hastalığın, nihayet
(Cumhuriyet Cumartesi Söyleşi: Ebru hırsına karşı duyduğu bilinçaltı bir bunlardan hiçbiri yoksa fena eğitim
D. Dedeoğlu 19.12.2020). başkaldırıyla derslerinde geri kalır, sisteminin hazin bir eseridir. (…)
başarısız olur (Ginott, 1980: 61). Çalışmayan çocuk her şeyden önce
Çocuğun annesi öğretmen, babası çalışamayan, kendisinde çalışmak
doktor. Lisedeyken üniversiteye Tembel çocuk yoktur, tembel olan için gereken kudreti bulamayan
hazırlanıyor, özel ders alıyor. Öyle ki, bunun nedenlerini araştırmayan çocuktur. Tembellik, (…) tabii bir hal
dersini bitirip önceden masaya konan yetişkinlerdir (Gilbert-Robin Akt. değildir, bir sonuçtur (…).”
yüz liralardan birini alan bir öğretmen Binbaşıoğlu, 2000:133- Razon, 1981:
çıkıyor, başka bir öğretmen giriyor 37). Londra’da Summerhill adlı okulu Bir de Guy Jacquin’e (1964: 38-39)
çocuğun çalışma odasına. Ders kuran (1921) A. S. Neill (1978:313) de kulak verelim:
veren öğretmenlerden biri – çocuğun tembellik yoktur diyor. ‘Tembel çocuk’
ruh sağlığından kaygılandığı için -, ya bedenen hastadır ya da büyüklerin “Tembellik, aşırı derecede usluluk,
babaya, yapması gerektiğini düşündükleri tecessüs [öğrenme merakı] eksikliği,
şeylere ilgi duymamaktadır. On iki aynı tarzda tedavi edilmesi gereken ve
“Bu çocuğun psikolojisine dikkat yaşından önce Summerhill’e gelip de birbirine çok yakın olan üç hastalıktır.
edin” diyor. Baba, ‘tembel’ olan bir çocuk görmedim. Burada hastalık kelimesini kasten
Çoğu kez ‘tembel’ bir çocuk bize sert kullanıyorum. Bu hastalığı tokatla ve
“Ediyoruz, ediyoruz, psikoloji dersi de bir okuldan gönderilmiştir. Böyle bir yazı cezası ile tedavi eden namuslu
aldırıyoruz.” çocuk bir süre ‘tembel’ kalır, gördüğü bir doktor tanımıyorum. (…) Bu
eğitimden kurtulana kadar sürer üç çocuk hastalığının birbirinden
55