Page 18 - 53. sayı mart çek sora son copy copy
P. 18
büyük bölümünü sosyal medya kullanımına ayırdıklarını
gözlemlediğimiz şu günlerde; sosyal medyanın
yaşamlarındaki en önemli aktiviteye dönüşmüş olduğu
yadsınamaz bir gerçeklik olarak karşımıza çıkmaktadır.
En genel anlamıyla internet üzerinden, kişiler arasında sosyal
etkileşim kurulmasını sağlayan siteler olarak
tanımlayabileceğimiz sosyal medyanın, ilk bakışta çocuğun
sosyal çevresi ile sürekli iletişim içinde kalma, yeni arkadaşlar
edinme, fotoğraf ve bilgi paylaşımı olanaklarını kullanarak
kültürel anlamda yaşamına zenginlik kattığı ve gelişimsel
açıdan çocuğu desteklediği düşünülmektedir.
Ancak çocuklarda özellikle ergenlerde az gelişmiş Frontal
Korteks, sosyal medya kullanımının getirdiği dikkat dağınıklığı
ve baştan çıkarıcılığı yönetebilecek olgunluğa sahip değildir.
Frontal Korteks, yani beynimizin patronu da diyebileceğimiz,
beyindeki bu ön lob; planlama, mantık yürütme, karar verme,
görevleri organize etme, şuur gibi işlevlerden sorumludur.
Henüz bu yetilerle ilgili yeterli olgunluğa sahip olmayan çocuk
ve ergen beyni, internette kurduğu ilişkiler üzerinden yanlış
yönlendirilmelere çok açıktır. Tercih yapmak ya da karar
vermek zorunda kaldığını hissettiği durumlarda sonuçları
büyük hatalara neden olabilecek çok büyük riskleri hiç
düşünmeden alabilir.
Ayrıca ergenlik döneminde çocuğun beyninde hızla çoğalarak
oluşan gri hücreler, zaman içerisinde azalarak ancak yirmili
yaşlarda bir yetişkinin beyninde olması gereken miktarlara
dönüşür. Bu dönüşüm sırasında önemli olan sinir hücreleri
arasında kurulan snaptik bağlantıların nasıl kurulduğudur.
Eğer ergenlik döneminde çocuk sürekli çok fazla hız, hareket
ve şiddet içeren videolar ve bilgisayar oyunlarına maruz
kalırsa bunların oluşturduğu snaptik bağlantılar beyinde
yerleşir; fakat çocuğun sosyal gelişimi olumu yönde
desteklenirse (kitap okur, bir enstrüman çalar veya bir spor
dalı ile uğraşırsa) snaptik bağlar bu yönde yerleşir ve güçlenir.
Değinilmesi gereken diğer bir önemli nokta ise; çocukların
ekran ışığına uzunca süre maruz kalmamalarının gerekliliğidir.
Çocuklar ekran ışığına maruz kaldıkça uyarıcı yüklenirler bu
da sinir sisteminin aşırı uyarılmış hale gelmesine yol açar.
Çağdaş Eğitim Kooperatifi E-BÜLTEN
3 Mart Eğitim Kurumları’nda 23 Nisan Coşkusu Çocukların, ergenlerin hatta birçok yetişkinin zamanlarının
3 MART EĞİTİM KURUMLARI’NDA
23 NİSAN COŞKUSU
17